sobota, 15 września 2012

Lancia Stratos Rallye Monte-Carlo 1/43

Zdaniem autora książki Zarys historii sportu samochodowego (Jan A. Litwin) [1] Lancia Stratos ma opinię: najlepszego, a zarazem najbardziej wyrafinowanego samochodu rajdowego w całej dotychczasowej historii sportu samochodowego. Trudno z tym twierdzeniem polemizować także dziś (po 32 latach od opublikowania tych słów w w/w pozycji literaturowej). Konstrukcja Lanci Stratos była wyrazem postępu specjalizacji rajdów samochodowych, bowiem wcześniej wyczynowe konstrukcje samochodów opierały się na seryjnych modelach, oczywiście odpowiednio przystosowanych do sportu, natomiast Stratos (choć produkowany w małych seriach) w zamyśle projektowany był dla motosportu wywodząc się z zaawansowanych technicznie samochodów wyścigowych. Sercem samochodu jest centralnie umieszczony zmodyfikowany silnik pochodzący z Ferrari Dino. Znakomita konstrukcja i jednostka napędowa sprawiła, że Lancia Stratos cechowała się bardzo dobrymi osiągami (do 300KM przy 8000obr/min) przy odpowiednich przełożeniach rozwijając prędkość maksymalną 250km/h.
Oczywiście znajduje to odzwierciedlenie w sukcesach jakie ten samochód odnosił na rajdowych szlakach.
Prezentowane na fotografiach miniatury przedstawiają rajdowe Stratosy w barwach czterokrotnych zwycięzców prestiżowego Rajdu Monte-Carlo:
- #14 RMC 1975 – Munari/Manucci – firma Vitesse-Skid (collection Rallye Monte-Carlo) 1/43,
- #10 RMC 1976 – Munari/Maiga – firma Ixo/Altaya (Rallye Monte-Carlo) 1/43,
- #1 RMC 1977 – Munari/Maiga – firma Ixo/Altaya 1/43,
- #4 RMC 1979 – Darniche/Mahe – firma Vitesse 1/43.

[1] Jan A. Litwin, Zarys historii sportu samochodowego, WKŁ 1980