Samochód Matra Djet przedstawiany był na łamach
my-hobby-creations przy okazji prezentacji modelu firmy OttOmobile 1/18 (link).
Prezentowane w artykule miniatury zostały wyprodukowane w
skali 1/43. Znakomicie przedstawiają linię rozwojową modelu Djet począwszy od
Rene Bonnet’a z 1962 roku (kolor: niebieski metalik, model pochodzi z kolekcji
wydawanej przez ixo-altaya „Voitures Francaises D’Autrefois”). Samochód napędzany
4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1108ccm potrafił osiągać prędkość 175km/h.
Innym ważnym wydarzeniem w historii
Djeta uwiecznionym w miniaturze był udział w prestiżowym rajdzie Monte-Carlo w
1966 roku #179, kiedy to za kierownicą
Matry zasiadł utytułowany znany kierowca fabryczny Henri Pescarolo i
Jean-Pierre Jaussaud. Prezentowany model został wydany przez firmę ixo-altaya. Z
1966 roku pochodzi również wersja Djet V z charakterystycznym jednoczęściowym
przednim zderzakiem (ixo-altaya). Bardzo dobre osiągi sprawiły również, że Matra
Djet znalazła również „etat” w służbie francuskiej policji do ścigania
niesubordynowanych kierowców. Matry używano głównie do kontrolowania
przekroczeń prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Epizod służby
tego samochodu w żandarmerii został uwieczniony w filmie „Le pacha” (1968).
Prezentowane na fotografiach policyjne miniatury zostały wydane przez firmę
amer-com w kolekcji „Samochody policyjne”.
Korzenie ewolucji Djet'a czyli Renne Bonne (ixo-altaya):
Renne Bonnet i Djet V:
Djet V (ixo-altaya):
Djet VI (Solido):
Djet V (ixo-altaya) - wersja z rajdu Monte-Carlo:
Rodzinnie: