czwartek, 26 kwietnia 2012

Shelby 2000GT 1/43

W 1965 roku podczas salonu samochodowego w Tokio zaprezentowano nowy supersamochód: Toyota 2000GT. Wyjątkowa stylistyka  - według niektórych inspirowana Jaguarem E-Type oraz Chevroletem Corvette  - a także nowoczesne rozwiązania techniczne były wyróżnikami nowego modelu. Seryjną produkcję rozpoczęto 2 lata po premierze. W ciągu 3 lat wyprodukowano zaledwie 337 egzemplarzy Toyoty 2000GT. Jako, że najlepszą promocją samochodów sportowych są sukcesy odnoszone w warunkach ekstremalnych – prototypowy model 2000GT  pobił 16 rekordów prędkości i wytrzymałości FISA.  Toyota uznała, że sukces w USA jest niezbędny przy tworzeniu samochodu najwyższej jakości – stąd też decyzja o przystąpieniu do rywalizacji w wyścigach SCCA (Sports Car Club of America), gdzie 2000GT mógłby konkurować z Porsche 911, Lotusem Elan'em czy też Triumph'em 250.
 Przygotowaniem do wyścigów zajął się Carroll Shelby (wcześniej współpracujący przy takich projektach jak AC Cobra czy Ford Mustang).  Ostatecznie w 1968 roku do wyścigów wystawiono 2 Toyoty 2000GT kierowane przez Patrick’a Scooter’a (#33)  i Dave’a Jordan’a (#23).  Pomimo mniejszej mocy od swojego głównego rywala jakim było Porsche 911 odniosły szereg zwycięstw, które pozwoliły na uklasyfikowanie Patrick’a i Scooter’a na odpowiednio miejscu drugim i trzecim w mistrzostwach. Był to koniec amerykańskiego snu wyścigowych 2000GT. Sprzedaż seryjnego modelu nie wzrosła diametralnie jak przewidywano, więc projekt porzucono na rzecz pracy nad potężną Toyotą 7 przygotowaną do wyścigów serii CanAm.

Prezentowane modele zostały wykonane w skali 1/43. Miniatura z niebiesko-białym (#23) malowaniem pochodzi z kolekcji wydawanej przez Del Prado – przeznaczona na rynek japoński. Z kolei #33 to model firmy Kyosho.